Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




fredag 24 juni 2011

Midsommar på bananen

Amani har svårt att välja vilken sill han ska börja med

Idag är det midsommarafton och då brukar vi släpa bord och dra våra stolar ut på Bananen. Där har några redan innan rest tält och ställt ut högtalare och ljudanläggning. Var och en står för resten, sill och nypotatis, gräddfil och gräslök, öl och nubbe, jordgubbar och grädde för alla traditionsbundna och allsköns annat ät- och drickbart för alla andra.

I år underhöll Per Lundahl (S) och Johan med allsång och gittarspel. Per Lundahl (M) satt bredvid mig och sjöng högt och ljudligt medan hans namne alltså slog an sin gitarr. Bokstaven inom parentes efter Lundahlarna har inget alls att göra med deras respektive politiska tillhörighet, utan visar bara viken gård de bor på här på djingis, alltså S- och M-gårdarna.

Stämningen var hög och de flesta verkade trivas och roa sig här under midsommarfiarandet på Djingis Khan. Otroligt nog satt tyvärr flera midsommarfirare och rökte mitt i folkskaran bland levande barn och redan rökt lax. Om det dåliga omdömet berodde på intagna förfriskningar eller bara vanlig brist på hänsynstagande vet jag inte, för de satt lyckligtvis så långt från oss att åtminstone vi inte besvärades av röken.

Dessutom besannade våra bordgrannar på båda sidor om oss - ja, inte Per och Mats förstås - fördomen att svenskar inte hälsar när de kommer, inte pratar med andra och inte säger mycket alls utan alkoholens hjälp. Jag som trodde att det bara var elaka fördomar...

Tänk vilket konstigt folkslag jag tillhör. Men eftersom jag är född och uppvuxen här, är jag så van vid oss svenskar att jag sällan lägger märke till hur otroligt underliga vi är sett ur ett internationellt perspektiv. Och då menar jag alltså inte små grodorna.

När jordgubbarna så ätits upp och allsången ebbat ut, tog andra toner vid och hoppedansen var snart i full gång. Den fortsätter ännu där ute just nu när dessa rader skrivs.

Glad midsommar på er alla kära bloggläsare!

Tälten skyddade oss från de få droppar som föll

Per Lundahl ledde allsången med sin gitarr och väna stämma

Per Lundahl hann ta sig en liten klunk mellan sångerna

Judy lever ut sin midsommarnattsdröm

Stången

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar