Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




lördag 4 juni 2011

Vårmarknad på JAMTLI


Våren hade precis skakat de sista iskristallerna ur skägget, långt borta högt uppe i bergen lyste snön fortfarande vit inne bland träden och den tidiga morgonbrisen bjöd ännu på bitande vindar bara några få grader på rätt sida om strecket. Men våren var definitivt här. Kabbelekan förgyllde det porlande vårdiket och björklöven hade mörknat och var inte längre lika läckert veka och skirgröna som i utspringet. Och som det säkraste vårtecknet av dem alla så var det dags för årets vårmaknad på JAMTLI.




På den årliga vårmarknaden i Östersund för nu precis två veckor sedan fanns mycket att beskåda. Här såldes tunnbröd och hjortronsylt, älgörtsdricka och havtornsjuice, slumrande perenner och sommarblommor i sin fullaste prakt. Här snurrade gungkarusellen mest hela tiden och här hölls getabocksrace bland timmerstugorna.


Efter att ha vandrat runt och sett mig mätt bland alla stånden gjorde sig hungern påmind och påpassligt nog stod jag just då i den lilla kön till JAMTLIS Gynnare. Här bakades det kolarbullar över öppen eld. Kolarbullar? "Det har jag aldrig smakad förut så det får jag prova på", tänkte jag och slickade mig om munnen. Väntan var lång, men så till sist fick jag min ranson, en halv pannbit insvept i en servett.


Kolarbullar görs av mjöl, vatten och fläsk, inget annat. Sedan får de puttra länge och väl i ett hav av rapsolja. Därefter stjälps de upp på en bräda och delas om man så önskar. Det smakade alls inte så dumt, men drypande fett var det och säkert mer lämpligt i magen på en hårt arbetande kolare än i min.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar