Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




måndag 27 februari 2012

Bortblandad bland blombladen


Den röda storduken som drogs över köksbordet redan strax innan jul skulle väl egentligen stuvats undan för länge sedan. Men först i förrgår var jag på Åhléns i Lund och letade efter en vaxduk som skulle utgöra nästa steg i successionsordning. Det var lättare sagt än gjort.

- Nej, vi för inte vaxdukar länge, blev svaret på min fråga som jag efter mycket letande insåg att jag måste klämma fram.
- Jaså, varför inte det?
- De innehåller PVC, så vi har plockat bort dem ur sortimentet.
- Jaha, hmm.

Det var ju förvisso lovordigt, men om de tänker plocka bort allt som innehåller PCV kommer det allt bli ganska tomt i hyllorna misstänker jag. För den oinvigde läsaren kan nämnas att PVC vid förbränning avger giftiga klorgaser och är klassad som miljövidrig.

Nu blev det istället ett en duk i ett ersättningsmaterial som kändes som plastat tyg som bars hem tillsammans med ananas, avokado och annat ätbart. När duken väl kom på bordet insåg jag att mönstret förlorade prickarna och blev ett monster i köket.

Duken är så till den milda grad blommig att det är hart när omöjligt att hitta något med samma färger om det läggs på bordet. Å andra sidan kommer väl den nya kamouflageduken också att dölja fläckar och spill och det var ju ändå lite av avsikten. Ser du förresten avokadon på bilden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar