Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




söndag 1 augusti 2010

Mariabönor

Inga recept? Matblogg? Okej…

Ja, hur ska egentligen en receptfri matblogg se ut? Ingen aning faktiskt. Men jag får väl försöka så får vi se om det går.

Två växter räcker. Här runda Allium mot fluffigt gräs.

När jag pratar om växtdesign och perennplanteringar så brukar jag säga att det bara behövs två växter för att det ska bli en komposition och att det räcker med tre olika växter med olika uttryck för en fulländad plantering. Samma grundregler gäller egentligen för en matkomposition. Det enkla är oftast det bästa. Låt oss därför testa tre-regeln.

Maria är en god vän till familjen. En gång för ganska länge sedan när vi hade en fest på bakgården så rörde jag ihop en maträtt med lite kokta bondbönor och vitlök som hon blev så mäkta förtjust i att den sedan dess gått under namnet Mariabönor. Varje gång vi ska träffas för att äta tillsammans så säger hon att hon kommer om jag lagar Mariabönor till henne.

Färska bondbönor (Vicia faba) är en lättodlad växt för nyttiga kompositioner

Nu tänker jag förstås inte avslöja receptet – alltså hur och hur mycket det ska göras och tas - eftersom det här är en matblogg utan recept. Men ingredienserna är ju ingen hemlighet precis.

Bondbönor
Vitlök
Olivolja

Tre olika växtarter – bondböna, vitlök, oliv – ger tillsammans en utsökt komposition. Precis som i rabatten är resultatet beroende av vilka namnsorter och hur mycket av de olika växterna som du använder. Prova dig fram. Det gör ju inget om det inte blir exakt likadant varje gång.

Torkade bondbönor används till det här oreceptet

Jag brukar köpa en speciell sorts torkade bondbönor i en grönsaksaffär med varor från Mellanöstern. Den ligger alldeles utanför Åhléns i Lund och är mycket populär bland oss lundabor och inte utan orsak – de har nämligen ett spännande sortiment och priserna är inte oförskämda på något vis. Men andra torkade bondbönor fungerar också, eller färska med för den delen.

Ett bra tips är att byta till nytt kokvatten en gång under tillredningen. Då blir det lite färre fisar efteråt. Helst kokar jag bönorna tills de fått en tendens till mosighet utan at ha förlorat sin bönstruktur. Mjuka men fasta.


Vitlök är inget man duttar med. Jag använder i alla fall mycket, och då menar jag mycket, till den här rätten annars blir det inga äkta Mariabönor. Tack vare min jättestora vitlökspress som dessutom är lätt att ta isär och rengöra, så går det jättefort att lägga ett jätteberg av vitlök över bönorna.


Bada ska bönorna göra! I olivolja. Olivolja kan jag inte vara utan i köket. Frågan är om det inte är min käraste vän bland ingredienser. Mariabönorna ska simma i rikligt med smakrik olivolja. Olivolja som suger åt sig vitlökens alla aromämnen. Olivolja som förhöjer smaken och gör bönröran till Marias favorit bland bönröror.

Enkelt och snabbt.

Tre.

Tre-regeln. Bra regel, men det är ju bara en början förstås. Oftast krävs det lite mer. Men det är ändå en god grundregel för både rabatt och för talrik. Enkelt är sällan fel. Fast det ska erkännas att jag i alla fall faktiskt brukar strö lite salt över Mariabönorna. 3 + dutt alltså.

Det här var väl inget recept? Eller? Lyckades jag?


En bonnamacka med färska bönor, vitlök och olja är också mitt i.
Osten kan du lämna därhän. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar