Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




fredag 13 augusti 2010

Carnovegetarian

När jag själv står vid spisen blir det inte kalops.

Helst lagar jag vegetariskt. Ibland kallar jag mig till och med vegetarian eller snarare carnovegetarian - fast kanske borde det stavas karnovegetarian på svenska - alltså en vegetarian som också äter kött. Varför vissa människor tycks bli provocerade av detta förstår jag inte riktigt för det är väl inte mycket konstigare än att vara laktovegetarian. Mjölk är ju ingen grönsak precis.



En laktovegetarian äter vegetariskt men med tillskott av mjölkprodukter.
En carnovegetarian äter vegetariskt men med tillskott av kött.
Svårare än så är det inte.


Fullkostare? Nej, själv äter jag aldrig eller mycket sällan mjölkbaserade produkter bortsett från get- eller fårost. En kamelbrie skulle jag nog inte banga och en alpackaostmacka heller knappast tacka nej till.

Min matlagning är receptlös, för att inte säga respektlös. Men jag tager inte vad jag haver. Tvärtom är jag mycket beroende av några få ingredienser som gör mig helt galen och nästan handlingsförlamad om de saknas. I några minuter i alla fall – för något måste man ju ändå äta.

Tre i topp som jag har svårt att klara mig utan är


Vitlök
Olivolja
Svartpeppar




Väldigt gärna vill jag också ha tillgång till

Salt
Rosmarin
Timjan
Rödlök
Ingefära
Gurkmeja
Havrekräm (typ Oatly iMat)



Finns det dessutom

Kokosmjölk
Spiskummin
Chilipeppar
Curry
Citron
Svamp
Rapsolja

så blir det så mycket lättare att få till det i grytorna.



Sen behövs ju själva råvarorna förstås som till exempel broccoli, sötpotatis, purjolök, kikärtor, jordärtskockor, morötter, banan, tomat, äggplanta, selleri, vitkål, avokado, rödbetor och så vidare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar