Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




torsdag 13 maj 2010

Mobackes - ett dynamiskt Garden Center


Sakta, åtskilligt försenat glider x2000 fram över slätterna kring Norrköping. Tankarna håller sig kvar i Bollnäs och Mobackes imponerande växtparadis. Igår kväll höll jag ett föredrag om mitt sätt att tänka trädgårdsdesign där och idag har jag hjälpt till som säljare och rådgivare i växtbutiken. Mobackes måste tveklöst vara ett av landets bästa Garden Center - nej, att kalla det ett Garden Center är inte riktigt rättvisande, det är så mycket mer! Här finns som hyresgäster den utmärkta trädgårdsrestaurangen Lilla K, zoobutiken Maja & Pluto och så en avdelning som säljer trädgårdsmaskiner. Ett smart och vinnande koncept.
Växtsortimentet är verkligen imponerande inte bara med norrländska mått mätt. Men Lars Mobacke slår sig inte för bröstet och mallar sig trots detta. Han frågar istället ödmjukt om min ärliga syn på hans skapelse. Därför att han vill bli ännu bättre, inte bara gotta sig i det han redan uppnått. Så uppträder en stor företagare!

Imorgon - efter en taxitur till Sturup för att hämta bilen - är det Upplev Lundaland som gäller för vårt lilla café och vår bokshop. Jag hoppas på bra väder och att många lundalandsupplevare hittar till oss. Kanske även du?
/Peter

2 kommentarer:

  1. Åh Peter, när jag läser dina rader om Mobackes, kommer jag osökt att tänka på den anläggning, som bl.a. du var en del av, som fanns i Malmö för nästan 25 år sedan. (Jag kan inte minnas, att den kallades Gardencenter, trots att det fanns många engelska ingredienser för övrigt.)
    Komplett, nytänkande, kvalitetsmedvetet. Suck. Där fanns om inte allt, så det mesta man kunde önska sig. Maskiner (förvisso inte riktigt min avdelning men det fanns en hel del i alla fall), verktyg av absolut bästa kvalitet (många är fortfarande mina bästa arbetskompisar), vattenkannor, krukor, möbler och så, förstås, kronan på verket: Växtavdelningen med ett urval hopsatt av några av de mest kompetenta som fanns. Alltihop långt före sin tid. Tyvärr. För idag när trädgårdsintresset är större än det någonsin varit i Sverige finns inget som liknar det. Åtminstone inte i min närhet. Gud vad jag saknar det!
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva! Ja, stället hette Trädgårdsriket och var före sin tid särskilt när det gällde miljömedvetenhet och kvalitet. Vi sålde till exempel INGET handelsgödsel (så kallat konstgödsel) utan bara naturgödsel och kravmärkta produkter. Företaget levde stort på sin smarta affärsidé med kompostbehållaren som kommunerna delvis subvetionerade, men tyvärr förbyggde man sig i Malmö och brände också alltför stora summor på helsidesannonser. Om man varit lika klok och försiktig med marknadsföringen som med sortimentsvalet hade Trädgårdsriket kanske fortfarande funnits kvar. Och oj, vad det hade blomstrat i så fall! hälsar Peter

    SvaraRadera