Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




onsdag 10 juni 2009

Minnenas trädgård

Som vi berättade i slutet av april så jobbar Elsa förutom i bokhandeln och caféet också med att rita trädgårdar. I slutet av maj invigdes Minnenas trädgård inne i centrala Malmö och eftersom det här är mitt sista inlägg innan jag går på semester tänkte jag berätta lite om just denna trädgård.

I december -08 fick jag uppdraget att rita en trädgård åt Södergårdens vårdboende i Fosie, Malmö. Södergården är ett permanent boende med 24 vårdplatser och majoriteten av de boende är dementa. Jag fick i uppgift att rita en trädgård som skulle kunna vara så stor del som möjligt av de boendes vardag precis som den skulle vara något positivt för de anställda.

Mina tankar bakom trädgården var att jag ville att den skulle kännas som en välkomnande, välplanerad villaträdgård och inte som en utställningsträdgård – det här ska vara en plats för brukarna av vara i och frossa av. Känslan av trygghet och möjligheter till både stillhet och aktivitet var också viktiga under planeringen.

Trädgården består nu av 6 rum; Skogsdungen med körsbärsträd och marktäckare som hasselört, murgröna, myskmadra, vitsippa och liljekonvalj. Samvaron som består av en avenboksberså med gott om plats för trädgårdsmöbler, rullstolar och rullatorer. Arbetsrummet där det finns upphöjda odlingslådor där man kan odla grönsaker utan att behöva ligga på knä på marken. Vidare har vi den Blå rabatten fylld med perenner som stormhatt, bolltistel, iris, akleja och praktrölleka och rudbeckia som bryter av. I trädgården finns också Blomsterhavet, en rabatt där de varma färgerna dominerar och lockar – här hittar vi bland annat solbrud, dagslilja, miscanthus, citronmeliss och stäppsalvia. Slutligen är det Enskildheten kvar; här sitter man under en portal av pipranka och kaprifol, ensam eller i sällskap, och lyssnar på porlandet från en vattentrappa.

Nu är mitt arbete i trädgården färdigt och jag hoppas verkligen att de som bor och arbetar på Södergården kommer att använda sig av och njuta av den.

Nedan finns en länk till en artikel om trädgården från Malmö stads hemsida, det var även ett stort reportage i Skånska dagbladet förra veckan.
http://www.malmo.se/stadsdelar/fosie/nyhetsarkiv/sodergardensnyatradgardinvigd.5.7c3c9c19121824f10278000188.html

Snart kommer det att komma upp bilder på trädgården på min hemsida (http://www.elsastradgardar.se/)

Som sagt var det här mitt sista inlägg i bloggen innan sommaruppehållet men nästa vecka tar Peter över. Peter är i Wales hela den här veckan, något som jag är säker på att han kommer att berätta mer om.

Ta hand om er alla och njut av sommaren, vi hörs igen i augusti!
/Elsa


En bild på vattentrappan från Virbela ateljé som står i Enskildheten.

2 kommentarer:

  1. Åh! Dääääär vill jag bo & åldras!! Härligt! Fler så´na trädgårdar!!!

    SvaraRadera
  2. Låter som en alldeles utmärkt trädgård för äldre och dementa.
    Ha en härlig semester,
    Lydia

    SvaraRadera