Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




torsdag 26 januari 2012

Köttfritt på Spyken

Här äts det köttfritt en gång i veckan numera. Bild från Wikipedia.

 Mot min vilja stoppas reklamblaskan Lokaltidningen Lund i min brevlåda. Jag har en lapp med texten Ingen reklam tack på lådan, men det biter föga på den till fårakläder förklädda Lokalulven. Lite redaktionell text gör nämligen tidningen lovlig och fri att trotsa reklamavböjelsen.

Vanligtvis går reklambladet direkt till pappersåtervinningen, men den här gången var det en rubrik som fick mig att börja läsa. "Spyken inför köttfritt - skolan vill vända trenden". Spyken är en gymnasieskola i Lund där både Maximilian och Karin gått, alltså min två älrde barn.

- Fantastiskt, tänkte jag, tänk att slopa kött på en gymnassieskola! Men jag läste vidare. Då visar det sig att Spyken ska servera vegetariskt mat en gång i veckan. Ja, du läste rätt. EN dag i veckan. Det betyder att de alltstå förut lassat upp köttmat alla veckans dagar! Ja, fisk har man väl förhoppningsvis erbjudit då och då.

- Är det verkligen så illa ställt med maten i skolorna och tillgång på nyhetsstoff för tidningsredaktionerna, tänkte jag. Det borde vara en självklarhet att skolköken också kan laga vegetariskt och erbjuda studenterna god, nyttig och miljövänlig mat, mumlade jag förvånat.

- Om det infört en köttdag i veckan istället och serverat vegetariskt, fisk och skalddjur de återstående dagarna, funderar jag, vore det verkligen något att skriva om däremot. Vad tycker du? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar