Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




onsdag 26 augusti 2009

Lilla Japan

Som vi tidigare berättat gör jag projekt vid sidan om verksamheten i bokhandeln och caféet. Förut jobbade jag som trädgårdsmästare på Augustenborgs botaniska takträdgård i Malmö och i våras ritade jag en ny visningsträdgård till ett av taken ute i Augustenborg. I fredags var jag där och tittade till trädgården och passade på att fotografera lite för att visa er hur den ser ut. Kommer förhoppningsvis att vara ännu finare nästa år när plantorna fått lite mer tid att växa till sig.

Trädgården är lite Japan-inspirerad med många fina prydnadsgräs blandat med perenner och lökar, den ska vara så lättskött som möjligt, fungera uppe på taket och vara ett blickfång för de besökare som kommer. Jag tycker om att kombinera olika former, runt med kantigt, spetsigt med mjukt, högt med lågt och så vidare. Genom trädgården går en stenlagd gång som passerar förbi ett silverpäron (Pyrus salicifolia) och tillbaka ner till gångbryggan som går längs med hela takträdgårdarna (en trädgård på nästan 10 000 kvadratmeter som befinner sig flera meter över marken).

Här ser man trädgården fotograferad lite uppifrån, i den oregelbunda halvcirklen innanför gången växer vårälvsäxing Sesleria heufleriana, Stipa pennata och överallt sticker den grekiska vitlöken upp med sina stjärnformade vita blommor.

En bild tagen bakom silverpäronets stam som blickar ut över gången som kantas av japanskt blodgräs, Imperata cylindrica. Bakom blodgräset är ett fält med Calamagrostis x acutiflora 'Overdam' och bland annat Echinacea purpurea 'Magnus'.
Hoppas ni tycker om den!
/Elsa

Ps. Om ni vill veta mer om Augustenborgs botaniska takträdgård och gröna tak, besök: http://www.greenroof.se/ Ds.

1 kommentar:

  1. Vad fint det blev. Jag gillar verkligen gräs det är så fint när det vajar för vinden. Synd bara att allt inte går här hos mig.

    Ha det gott

    Gunilla

    SvaraRadera