Café Naserian och Alnarps Bokhandel har upphört men lever kvar i våra hjärtan

Viss kurslitteratur kan ändå köpas. Titta under fliken Sidor om böcker i högerkolumnen




onsdag 19 augusti 2009

Veckans bok

Titel: ABC om mördarsniglar
Författare: Kerstin Engstrand
Förlag: Prisma
Utgivningsår: 2009
ISBN: 978-91-518-5235-5



Det finns få saker som förenar trädgårdsfantaster mer än kampen mot ohyra, och främst då kanske kampen mot de förhatliga spanska skogssniglarna – mera kända som mördarsniglar. Överallt finns huskurer och tips om hur man bäst och lättast blir av med de slemmiga krypen, men vilka fungerar egentligen?

Veckans bok är skriven av Kerstin Engstrand och är full med fakta och konkreta råd. Visste du till exempel att en snigel kan lägga 400 ägg per säsong? Tänk dig in i skräckscenariot att alla dessa kläcks och i sin tur lägger 400 ägg var som i sin tur lägger 400 ägg som…. Etc. etc.

Efter att ha läst boken känner jag att upptäcker jag någonsin en mördarsnigel i min trädgård (peppar, peppar, ta i trä) så har ett evighetslångt krig startat. Precis så beskriver nämligen Engstrand det och jag hoppas innerligt att det är jag som går vinnande ur striden. Som i alla krig gäller det att känna sin fiende, så första steget i att bli av med de förhatliga sniglarna är att lära sig så mycket som möjligt om dem. Engstrand bok är helt klart en bra början på detta.

Emellanåt kan jag dock tycka att boken är lite väl ”enkel” och det hade varit trevligt med lite mer fördjupningar här och var. Betydelsefullt tycker jag kapitlet om hur man identifierar mördarsnigeln är, det är viktigt att komma ihåg att alla sniglar eller snäckor inte är farliga i din trädgård så varför ödsla tid och vara grym i onödan.

Väl mött i bokhandeln och du… kampen går vidare!
/Elsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar